Greenwash Award 2017

Greenwashing, wat is dat nu weer?

Wanneer bedrijven, organisaties of personen zich veel groener voordoen dan ze in werkelijkheid zijn, doen ze aan greenwashing. Een voorbeeldje? In 2015 ontving het Nucleair Forum de Greenwash Award. Dat Forum, deel van de nucleaire lobby, maakt immers misbruik van de klimaatcrisis om zo kernenergie te promoten als proper alternatief (en zwijgt zedig over kernafval en de vele gevaren verbonden aan kernenergie). Vorig jaar viel Joke Schauvliege in de prijzen.

Met andere woorden: wie zich volledig onterecht een groen en duurzaam imago aanmeet, solliciteert openlijk voor de Greenwash Award. Een kort filmpje over de eerste Greenwash conferentie vind je hier: https://vimeo.com/45503139

 

Nieuwe Award, nieuwe kandidaten!

Lampiris, Consumeat en het Autosalon zijn de genomineerden voor dit jaar. Klik op de kandidaten en kom te weten waarom zij dit jaar de Greenwash Award verdienen. Onderaan de pagina kan je je stemmen op jouw favoriet!

 

autosalon

Het Autosalon

Met jaarlijks méér dan een half miljoen bezoekers is het autosalon veruit de grootste autobeurs van ons land. Het salon wordt georganiseerd door Febiac, de automobielfederatie. De autoconcerns pakken tijdens zo'n salon maar al te graag uit met hun “propere wagens”.

 

+ Lees meer
lampiris

Lampiris

“Kies voor de natuur en voor een lagere factuur”. Met die slogan tracht energiebedrijf Lampiris je te verleiden als klant. Halfweg vorig jaar werd het van oorsprong Luikse bedrijf echter overgekocht door energiereus Total.



 

+ Lees meer
consumeat

Consumeat

Steeds meer mensen nemen deel aan initiatieven als Honderd Dagen Zonder Vlees, en daar is de vleesindustrie niet blij mee. Als tegenzet heeft het “innovatieplatform” Flanders Food nu, in samenwerking met de vleesindustrie én de Vlaamse regering, een project opgezet dat het imago van vlees terug moet opkrikken: Consumeat.


+ Lees meer