N42 Herzele: ook gemeentebestuur wil geen omleiding meer.

Het Schepencollege van Herzele geeft negatief advies voor de omleiding van de N42. Ook de gemeenteraad stemde een motie in dezelfde richting. De N42 verbindt Z.O.-Vlaanderen met de E40 en wordt door sommigen gezien als een nieuwe verbinding tussen Nederland en Frankrijk. Dit lijkt wel een politieke aardverschuiving in het veertig jaar oude dossier, waarin de discussie voortdurend gaat over verbetering van de bestaande weg of het leggen van een omleiding door de Schipstraat en een landbouw- en natuurgebied. Dertig jaar lang was een meerderheid van de partijen voor. Enkel LEEF! ging op de rem staan en steunde het lokale actiecomité tegen de omleiding. Nu zien ook Vooruit, CD&V en Open-VLD de omleiding niet meer zitten.

Aanleiding tot de discussie was de derde bouwaanvraag in twintig jaar tijd vanuit de Administratie Wegen en Verkeer en de Vlaamse Regering om een omleiding te realiseren. Daartegen kwamen bijna 900 bezwaarschriften binnen, waarvan een 300-tal uit de onmiddellijke buurt. In de bezwaren hebben de inwoners het niet alleen over het verdwijnen van natuur en landschap, de Natura 2000 gebieden in de omgeving of het eigen leefcomfort. Climaxi, vzw ’t Uilekot en Bond Beter Leefmilieu dienden een bezwaar in. Johan De Kempe (Aktiekomitee N42): “In het dossier staan ook pertinente fouten zoals het verkeerd inschatten van de waterstromen in de omgeving. AWV heeft zijn huiswerk alweer niet goed gemaakt.” Dat zette er ook de Provincie Oost-Vlaanderen toe aan om een negatief advies te geven.

Het Schepencollege van Herzele deed hetzelfde. Ann Van Ruyskensvelde (Open-VLD) zei op de gemeenteraad van gisterenavond: “Er zitten fouten in het dossier en het nastreven van een omleiding is een achterhaald idee. We kunnen ook de meer dan 800 bezwaren niet zomaar naast ons neerleggen. Wij pleitten nu wel voor een snelle verbetering van de bestaande weg.” Volgens Filip De Bodt (LEEF!) wringt daar het schoentje: “De manier waarop AWV de bestaande weg wil verbeteren is megalomaan: men wil dertig huizen onteigenen om een soort van autostrade te leggen die vertrekt van een snelheid van 90 kilometer per uur. Daar vraagt men zelfs een uitzondering voor aan op de regelgeving rond wegen. Daar kunnen we ook niet mee akkoord gaan.” De Bodt stelde een motie voor waarin de gemeenteraad zit verzet tegen de omleiding en pleit voor een snelle verbetering van de bestaande weg, maar vertrekkend van een ontwerpsnelheid van 70 km per uur in het algemeen en 50 km per uur in de bebouwde kom. Verder moeten kilometerheffing en vervoersplannen het zwaar verkeer afbouwen en wil men alternatieve routes en verhoogde fietspaden voorzien. De motie kondigt ook aan dat de gemeente Herzele de omleiding niet meer zal opnemen in zijn mobiliteitsplannen.

CD&V en LEEF! stemden voor de motie. Vooruit stelde eerst nog een referendum voor, maar sloot zich dan toch aan bij de tegenstanders. Open VLD steunde de motie ook, met uitzondering van de raadsleden Hoorens, Van Den Bossche en De Mezel. De N-VA-fractie is de enige in Herzele die achter het dossier van de omleiding blijft staan. Nu is het afwachten wat de Vlaamse Overheid met al deze bezwaren en moties gaat doen.

Simon Van Parijs

N42