De olie smullende pr-machine achter COP27

Hoe erg het met het klimaat gesteld is weten we ondertussen. Het ziet er niet rooskleurig uit. Transnationale klimaatbijeenkomsten zijn uiterst belangrijk om deze negatieve trend om te buigen. Toch is er niet veel hoop dat de COP27 deze week een concrete bijdrage zal leveren om dit noodzakelijke pad te verwezenlijken. Hier zijn heel wat verschillende redenen voor: gaande van de lage ambities van vorige jaren, de focus op financiering van ‘loss and damage”, de moeilijke discussie rond de noord-zuid relaties en de mogelijke compensatie voor historische uitstoot.

De COP wordt gehouden in een toeristische badplaats in Egypte, waar een regime de macht heeft dat mensenrechten schendt, activisten gevangen houdt en onderzoek rond sociaal ecologische vraagstukken verbiedt. Verder maakt de samenwerking met een PR-bedrijf, dat de meest vervuilende industrieën beschermt, het geheel redelijk ongeloofwaardig. Het bedrijf dat de Egyptische overheid heeft aangenomen om alle communicatie te leiden, heeft een geschiedenis van greenwashing campagnes voor de gas en olie industrie.

Hill+Knowlton

Het Amerikaanse ‘public relations’ bedrijf Hill+Knowlton Strategies, werd gevraagd COP27 mee te organiseren. De onderzoekswebsite OpenDemocracy merkte dat dit bedrijf ook werkte voor ExxonMobil, Shell, Chevron en Saudi Aramco. Op de website van het PR bedrijf vindt men ook een campagne die het bedrijf deed voor Shell. Hier wordt Shell gepromoot als een ecologisch bedrijf dat zal zorgen voor een toekomst met propere energie. In de campagne wordt een project beschreven waar Shell brandstof maakt van koffiebonen. Journalist Jamie Henn vond dat dit project slechts genoeg brandstof genereerde voor één bus één jaar te laten rijden in Londen! Dit heet men greenwashing.

Shell is helemaal geen nieuwe groene brandstof aan het ontwikkelen die petroleum kan vervangen. Een onderzoek van de Britse krant The Guardian kwam tot de vaststelling dat ‘s werelds grootste fossiele brandstofbedrijven (waaronder Shell), olie- en gasprojecten aan het plannen zijn die de opwarming limiet van 1,5°C ver zou overschrijden, met catastrofale gevolgen voor de gehele planeet.

Als Shell zich houdt aan de gepromote slogan ‘make het future’, ziet de toekomst er niet goed uit voor ons. Bedrijven zoals Hill+Knowlton Strategies misleiden de publieke opinie om olie en gas bedrijven te beschermen. Hill+Knowlton werkte vroeger ook strategieën uit om de tabak industrie te beschermen, dit door desinformatie te verspreiden om de link tussen roken en kanker tegen te gaan. De primaire strategie die deze bedrijven gebruiken is het verspreiden van twijfel over de wetenschap waar hun klanten zich zorgen over maken. Dezelfde technieken werden gebruikt om gas en oliebedrijven te promoten.

Methodes verfijnen.

De PR-bedrijven leren uit hun verleden en verfijnen steeds meer hun methodes. Zo zijn ze overgestapt naar gesponsorde content op nieuwsplatformen. Dit lijkt op echt nieuws maar dat is het niet. Vaak moeten de oliebedrijven zelf geen content creëren. Zo heeft het project waar Shell een nieuwe ‘groene brandstof’ ontwikkelt om bussen in Londen te laten rijden, gezorgd voor 1,174 artikels in de media. 11,8 Miljard mensen kregen deze misleidende propaganda op hun bord. Dit is een zeer efficiënte manier om het publieke debat te keren. Bedrijven zoals Hill+Knowlton zullen al te graag deze technieken gebruiken om vervuilende industrieën te beschermen.

Guterres

VN secretaris-generaal António Guterres, heeft dit jaar nog opgeroepen om de ‘public relations machine’ verantwoordelijk te houden voor de ecologische crisis. Toonaangevende klimaatwetenschappers hebben Hill+Knowlton opgeroepen om hun samenwerking met olie en gas bedrijven te stoppen. Hier is geen reactie opgekomen. Vervolgens werd de VN opgeroepen om de samenwerking met Hill+Knowlton te stoppen, hier kwam ook een reactie op. Sinds vorig jaar is het verboden voor olie en gas bedrijven om de COP te sponsoren. Maar dit houdt de fossiele-brandstof industrie niet tegen om te lobbyen. Deze industrie stuurde meer vertegenwoordigers naar COP26 dan eender welk land. Het is behoorlijk cynisch dat de organisatie die een noodzakelijke klimaatbeleid probeert te destabiliseren ook instaat voor de communicatie van de VN-klimaatconferentie. En dit is niet het enige PR-schandaal achter COP27. Zo is Coca-Cola een van de grote sponsors voor de COP. Dit bedrijf heeft op hetzelfde moment de grootste verantwoordelijkheid in de wereldwijde plastic vervuiling. Het is niet uitzonderlijk dat een multinationale onderneming de COP sponsort. Unilever was de hoofdsponsor van COP26. misschien moeten wij eens nadenken of het wel correct is om de grootste klimaatconferentie te laten sponsoren of organiseren door bedrijven die mee aan de oorzaak liggen van grootse ecologische rampen.

Simon Van Parijs