Consumeat wint de Greenwash Award 2017

consumeat

Climaxi juicht het einde van Consumeat toe

Flanders Food zet project stop dat vlees eten weer hip wilde maken

Klimaatorganisatie Climaxi reikt elk jaar een Greenwash-Award uit aan personen, bedrijven of organisaties die zich bewust groener voordoen dan ze in werkelijkheid zijn. Tijdens het najaar liep er een poll op de website van Climaxi. Consumeat, een project van Flanders Food en de vleesindustrie, dat erop gericht was om vleesconsumptie beter te promoten, kwam met grote voorsprong als winnaar uit de bus met 76 procent van de stemmen. Het project werd inmiddels echter stopgezet, gezien er onvoldoende financierders werden gevonden. Zo is er geen winnaar meer voor de Greenwash Award, al juicht Climaxi de situatie toe.

Mede door het succes van campagnes als 'Donderdag Veggiedag' en 'Dagen zonder vlees', daalt de vleesconsumptie in ons land al jaren. Méér nog, nergens anders in Europa zien we zo een sterke daling als in ons land. Volgens cijfers van het Duitse onderzoeksbureau AMI (Agrarmarkt Informations-Gesellschaft) nam tussen 2012 en 2016 de vleesconsumptie per hoofd van de Belgische bevolking af met 16,7 procent. Daarom vond de vleesindustrie dat het tijd werd voor een tegenoffensief. Missie: de Vlaming overtuigen dat vlees eten best hip en trendy kan zijn. Maar hoe doe je dat?

Om op die vraag een antwoord te bieden werkte de sector samen met Flanders Food, het innovatieplatform van de Vlaamse voedingsindustrie, het project Consumeat uit. Dat onderzoeksproject was erop gericht om het imago van vlees terug op te krikken. Het wilde de vleessector de juiste communicatietechnieken aanreiken om zo vlees weer hip te maken. Het project werd vorig jaar gelanceerd, maar Flanders Food diende er de nodige financiering voor te vinden. Daarvoor keek men naar de bedrijfswereld en naar de Vlaamse overheid.

1 biefstuk = 70km met de auto rijden

Consumeat was van bij de start een controversieel project. Organisaties als EVA (Ethisch Vegetarisch Alternatief) en Bond Beter Leefmilieu lieten in het voorjaar van 2017 hun ongenoegen over het project reeds horen. Maar ook binnen de voedingsindustrie zelf waren er bedrijven die niet mee wilden gaan in de doelstellingen van Consumeat. Zo raakte het onderzoeksproject blijkbaar nooit uit de startblokken, want het kabinet van Vlaams minister voor Innovatie Philippe Muyters laat nu weten dat er zelfs nooit een subsidie-aanvraag voor het project werd ingediend bij de Vlaamse overheid.

Climaxi wilde deze maand de Greenwash Award uitreiken aan Flanders Food. De vleesindustrie is vandaag immers goed zijn voor zo'n 15 procent van de mondiale uitstoot van broeikasgassen. Eén biefstuk zorgt voor evenveel broeikasgassen als een ritje van 70 kilometer met een doorsnee wagen. Bovendien is voor de productie van 1 kilogram rundvlees 15.000 liter water vereist, voor 1 kilogram tarwe is dat slechts 900 liter. Vleesconsumptie legt dus een groot beslag op onze planeet. Industriële vleesproductie gaat bovendien gepaard met dierenleed. Een project dat vlees eten weer hip wil maken, staat dan ook haaks op elke klimaatambitie.

Maar vandaag kunnen we dus enkel maar tevreden vaststellen dat het project gekelderd is, nog voor we onze award konden uitreiken. Het maakt eens te meer duidelijk dat de attitude rond vleesconsumptie zeer grondig aan het wijzigen is in dit land, gezien zelfs Flanders Food blijkbaar niet in staat bleek om voldoende steun en middelen voor het project te verzamelen. Climaxi juicht ook toe dat binnen de milieubeweging de impact van vleesconsumptie op het klimaat steeds meer benadrukt wordt.

Voor het eerst sinds de start van de Greenwash Award in 2012 zitten we dus zonder winnaar. Maar daar kunnen we in dit geval enkel maar tevreden mee zijn.