Uplace: Verhaeghe-clan krijgt nieuw plan.

De Schoppingmastodont Uplace krijgt van de Vlaamse Regering een nieuw Ruimtelijk Uitvoeringsplan. Dat was nodig omdat het eerste plan door de Raad van State vernietigd werd. De Vlaamse Regering paste het plan aan en schrapte een derde van de kleinhandel die zich rond het project kan vestigen.

Het project diende op één of andere manier versmald te worden, na de adviezen van de Raad van State. Op vlak van mobiliteit was het project ondraaglijk, stelde de Raad. Een shopping center met 8 miljoen bezoekers per jaar, aan de

rand van de viaduct over de Brusselse ring, dat is vragen om nog méér miserie en files. Zo oordeelden ook de Bond Beter Leefmilieu, Unizo, Touring Wegenhulp en aan aantal gemeenten in de omgeving. In plaats van het project zelf te versmallen koos de regering er nu voor om de kleinhandel in de omgeving aan te pakken.

Het ganse Uplace dossier stootte in het verleden ook op harde kritieken omdat de belangen van de Vlaamse Gemeenschap en de initiatiefnemer nogal door mekaar lopen. De Vlaamse Gemeenschap sloot met de initiatiefnemers ooit een brownfieldcontract (sanering van industriegronden) en voelde zich daardoor verplicht om als tegenprestatie ook de nodige vergunningen af te leveren. De wet voorziet dat niet, maar contractueel heeft men deze intentie wel vastgelegd.

Ook bij deze beslissing wordt een vorm van belangenvermenging vermoed. Leuvens Burgemeester Louis Tobback: “De vraag is of iemand die partijdig is geweest, nog beslissingen kan nemen in datzelfde dossier?", vraagt Tobback zich af. Volgens hem is de Vlaamse regering te "gebonden" aan Uplace-ondernemer Bart Verhaeghe.” zegt Deredactie. Ook econoom Paul De Grauwe denkt in die richting: "Er is een situatie ontstaan waarbij projectontwikkelaars die commerciële belangen hebben, blijkbaar politici overtuigd hebben om publieke investeringen te doen die de winstgevendheid van dat project moeten bevorderen"

De Grauwe doelt hiermee o.a. op het feit dat de overheid zelf een aantal kosten gaat maken (wegenaanleg, openbaar vervoer) waar het project baat bij heeft.

Met Uplace heeft de Vlaamse Regering in elk geval een te duchten klant in de wachtzaal zitten. De man achter

Uplace is Bart Verhaeghe. Hij is ook CEO van Club Brugge, waar hij o.m. Jean-Luc Dehaene leerde kennen. Zijn secondanten zijn de juristen Jan Van Lancker en Kristof Lemahieu. Samen hebben ze een dertigtal bedrijfjes in handen. Naar gelang de noodwendigheden worden firma’s opgericht of afgesplitst. Een aantal van hen functioneert onder Luxemburgs recht. Verhaeghe zelf heeft ook een adres in Zwitserland. Uplace is een firma met behoorlijk wat kapitaal in handen, al werd dit de laatste jaren terug gebracht van 54 naar 17 miljoen €. Een deel van het geld werd ondergebracht bij andere firma’s met hetzelfde triumviraat aan het hoofd (o.m. Hornbeam). De firma maakt officieel permanent verlies en betaalde de laatste vijf jaar geen belastingen. Uplace gaat regelmatig in de clinch met onderaannemers en had/heeft ook een geschil lopen met de BTW-administratie.

De firma was/is ook betrokken bij projecten in de Antwerpse Haven en het geplande nieuwe voetbalstadion in Brugge. Heel wat projecten concentreerden zich rond Mechelen. Verhaeghe is ook actief bij de Vlerick Managment School en sponsort de patronale denktank Itinera.

De vierde man van Uplace, Lorin Parys, stopte met zijn engagement als zakenman en werd achtereenvolgens woordvoerder van de VLD-politica Patricia Ceysens en Vlaams Volksvertegenwoordiger voor de N-VA.

Als de uitspraken van Tobback en De Grauwe kloppen zit de Vlaamse Overheid inderdaad verstrengeld met zéér grof geschut.

1/2

Ook voor vzw Climaxi heeft een dergelijk project absoluut geen zin: “We moeten stilaan toch eens gaan rekening houden et het feit dat we hier en daar wat verstandig zullen moeten plannen als we de mobiliteit- annex klimaatproblemen willen oplossen. Dit is alweer een voorbeeld van krampachtige betonpolitiek.” Filip De Bodt