Actie tegen prijsverhoging De Lijn.
Diverse middenveld- en mobiliteitsbewegingen luiden de alarmbel over de mogelijke prijsverhoging van tickets bij De Lijn om de structurele onderfinanciering van het openbaar vervoer op te vangen. Een prijsverhoging treft vooral de meest kwetsbare groepen en sluit hen uit van essentiële mobiliteit. Deze bewegingen stappen naar Vlaams minister van Mobiliteit Annick De Ridder met de dringende oproep om structurele financiering te voorzien en te garanderen dat de financiële tekorten niet worden afgewenteld op de reiziger.
Structurele investeringen zijn broodnodig.
De Lijn kampt al jaren met structurele onderfinanciering en dat blijkt ook uit hun eigen memorandum. De Lijn berekende dat er minstens 370 miljoen euro extra per jaar nodig is om een modern, betrouwbaar en duurzaam openbaar vervoersnetwerk te kunnen aanbieden. Er is dringend extra budget nodig voor dringende investeringen in vergroening, infrastructuur en onderhoud. Het gaat om het vernieuwen van de busvloot om aan lage-emissiezones te voldoen, het wegwerken van achterstanden in onderhoud en het aanpassen aan de groeiende mobiliteitsbehoeften in Vlaanderen. Dit zijn geen luxe-uitgaven, maar basisvereisten om openbaar vervoer aantrekkelijk en efficiënt te houden.
Eénmalige investering is niet genoeg.
De aangekondigde eenmalige investering van 400 miljoen euro door minister De Ridder is volgens diverse mobiliteits- en burgerbewegingen een stap in de goede richting, maar schiet tekort. Het is een pleister op een open wonde. Wat De Lijn écht nodig heeft, is een stabiel en structureel budget dat meegroeit met de inflatie en toekomstige uitdagingen. Openbaar vervoer moet een sociaal recht en een duurzaam alternatief blijven, geen luxeproduct dat voor velen onbetaalbaar wordt. Er wordt sterk gerekend op de Vlaamse Regering om eindelijk de structurele noden van De Lijn aan te pakken en een eerlijk en inclusief mobiliteitsbeleid mogelijk te maken.
Altijd te laat, altijd onzeker.
De frustraties bij reizigers stapelen zich ondertussen op. Zo klaagt Leen, een pendelaar uit Gent, over het gebrek aan betrouwbaarheid. “Ik moet elke dag de bus nemen naar mijn werk, maar het is een loterij of die op tijd komt. Vaak word ik gedwongen om een veel vroegere bus te nemen, wat betekent dat ik veel te vroeg aankom. Of ik moet een taxi nemen als ik echt op tijd moet zijn.”
Ook Ahmed, een student uit Antwerpen, hekelt de slechte dienstverlening. “De bussen zijn vaak overvol, vooral tijdens de spits. Als je een examen hebt en je kan niet mee, wat moet je dan doen? En dat terwijl de prijzen van de tickets alleen maar blijven stijgen. Dit is gewoon niet eerlijk.” De concrete ervaringen van reizigers onderstrepen het belang van een sterke en structurele financiering. Zonder die investering blijft openbaar vervoer in Vlaanderen een bron van frustratie en ontoegankelijk voor wie er de meeste nood aan heeft.
We zien elkaar voor deze noodzakelijke actie, op vrijdag 21/03/2025 om 13.45u aan het Martelaarsplein te Brussel.
Meer informatie rond VSOV: website en facebookpagina.
Concrete info voor de actie op vrijdag 21 maart:
Afspraak: Martelaarsplein Brussel – Verzamelen tussen 13.15u en 13.45u - met een lichtgekleurd kledingstuk (bv. muts of sjaal). Vanaf 13.45u gaan wij onze bezorgdheden overbrengen aan de minister.
WEES ERBIJ – We hopen samen op een succesvolle actie in het belang van de OV- reizigers en ons klimaat.