800 bezwaren tegen N42.
De Vlaamse Gemeenschap probeert al veertig jaar om de N42 (Wetteren-Geraardsbergen) her aan te leggen. Men hoopt op die manier Z.O.-Vlaanderen te ontsluiten en bijkomende industrie aan te trekken. Vorige omgevingsaanvragen werden steevast geweigerd door de Raad voor Vergunningsbetwistingen.
Buurtbewoners en milieugroepen als Milieufront Omer Wattez, Bond Beter Leefmilieu, vzw Climaxi en vzw ’t Uilekot dienden telkens bezwaren in met als voornaamste argument dat men zo een weg niet in stukjes mag realiseren en op zijn minst een Milieu Effecten Rapport (MER) moet maken dat de gevolgen voor mens en natuur over het ganse traject (Wetteren-Geraardsbergen) moet beschrijven. Momenteel probeert men de nieuwe weg in stukjes te realiseren: een kleine omleiding in Herzele, een verbreding van de weg in Oosterzele. Wat men in Geraardsbergen, met de Astridlaan als gevaarlijkste punt van de ganse weg, wil doen…weet men nog niet. Verder wil men in de regio nog werken aan de N41 (Aalst-Dendermonde) en de N60 (Ronse).
Die redenering heeft het juridisch altijd gehaald. Bouwvergunningen werden vernietigd en ook het speciaal voor de weg opgemaakte RUP (Ruimtelijk Uitvoeringsplan) in Oosterzele sneuvelde. Dus redeneerde de Administratie Wegen en Verkeer: we maken nu een rapport over het ganse stuk en vragen de vergunning aan voor Herzele. De administratie sloofde zich uit en maakte een dossier van 1600 bladzijden. Ook dit doorstaat evenwel de toets van de realiteit niet: gegevens ontbreken, de plannen voor Geraardsbergen komen niet aan bod en er worden foute berekeningen gemaakt. In die mate zelfs, dat de Provincie Oost-Vlaanderen negatief advies geeft omdat de ondergrondse waterstromen niet bekeken zijn en er onvoldoende buffers aangelegd worden om de gevolgen van de verharding op te vangen.
De milieuverenigingen dienen opnieuw bezwaar in en worden gesteund door méér dan 800 inwoners. Méér dan de helft daarvan komt uit Herzele en meer bepaald uit Sint-Lievens-Esse. Ook inwoners uit Geraardsbergen en Oosterzele dienden bezwaar in omdat ze meer verkeersdrukte vrezen.
Gemeentebestuur
Tijdens het eerste verkiezingsdebat in Herzele werd evenwel duidelijk dat de politieke kaarten binnen de gemeente nu anders liggen. Tot nu toe verzette enkel LEEF! zich tegen de nieuwe weg. Op het debat liet Open VLD weten de omleiding achterhaald te vinden. CD&V verzet zich ertegen en diende via haar lijsttrekster mee bezwaar in. De uiteindelijke goedkeuring ligt bij de Gewestelijk Omgevingsambtenaar van de (voorlopig onbestaande) Vlaamse Regering. Men kan zich moeilijk voorstellen dat die de honderden bezwaren en negatieve adviezen van Provincie en Gemeentebestuur naast zich neer gaat leggen.
vzw Climaxi vindt net als anderen dat de bestaande onveilige weg wel uiterst dringend moet verbeterd worden, maar dan niet aan een ontwerpsnelheid van 90 kilometer per uur, zoals Administratie Wegen vindt. Via kilometerheffingen, snelheidsbeperking en vervoersplannen moet het zwaar vervoer er af gehaald worden. Als men de fietspaden aanlegt als normale verhoogde fietspaden in plaats van moordstrookjes, dan komt men ook al heel wat verder. Op verschillende plaatsen, bijvoorbeeld aan de Schipstraat is er ruimte zat voor middenbermen of een rond punt.
Simon Van Parijs