Huizen en park bedreigd door te dure Bruulparking
Een tweetal maand geleden deden we met Climaxi de problematiek van de Leuvense Bruulparking uit de doeken. Na enkele opmerkelijke uitspraken van schepen Carl Devlies en burgemeester Louis Tobback is het tijd voor een update…
Devlies merkte tijdens de participatievergaderingen over het circulatieplan op, dat het draagvlak voor de
Bruulparking groter wordt. Verschillende leden van actiegroep ‘De Bruul brult’ spreken dat tegen en hebben vooral gemerkt dat er veel kritiek was en slechts weinigen hun uitgesproken steun gaven voor de bouw van de Bruulparking.
Volgens burgemeester Tobback was de parking dan weer de duidelijke de inzet van de verkiezingen in 2012 en heeft de kiezer toen voor die parking gestemd. In het programma werd hier echter met geen woord gerept. Zowel Sp.a als coalitiepartner CD&V hadden het in hun mobiliteitsvisie vooral over het STOP-principe. Hierbij wordt er voorrang gegeven aan Stappen, Trappen, Openbaar Vervoer en dan pas aan Personenwagens.
“Onze ambitie is de Leuvense binnenstad verder autoluw te maken waarbij we inzetten op het creëren van meer openbare, leefbare, groene ruimte zodat mensen elkaar ontmoeten en andere vervoermodi meer ruimte krijgen (zoals voetgangers, fietsers en gebruikers van het openbaar vervoer)”, klonk het toen.
Beide partijen hebben het in hun programma over het voorzien van randparkings als gordel rond de stad, waar duurzame vervoersmiddelen bezoekers naar de binnenstad voeren. We mogen dus wel stellen dat de
Leuvenaars die in 2012 voor de Sp.a en CD&V hebben gestemd , niet voor een extra centrumparking (onder de
Bruul) hebben gekozen, maar wel voor een behoorlijk ambitieus duurzaam mobiliteitsbeleid…
Leuven organiseert nog enkele stadsgesprekken over de verschillende stadsdelen en het is de bedoeling dat de gemeenteraad een al dan niet bijgewerkt circulatieplan tegen 30 mei goedkeurt. Centraal in dat plan staat het autoluw maken van het 'historische' stadscentrum en dat kan volgens het stadsbestuur enkel door de bouw van een centrumparking voor 600 wagens.
De actiegroep De Bruul brult vraagt zich af waarom, aangezien er al bijzonder veel parkeergelegenheid is in Leuven. Zo zijn er verschillende centrum- en randparkings waarvan sommige geregeld vol staan, andere onderbenut worden en nog andere vaak helemaal leeg staan. Bovendien wil Leuven tegen 2030 klimaatneutraal zijn. Eén voorwaarde is dat het gemotoriseerd verkeer drastisch wordt ingeperkt en dat doe je niet door parkings bij te bouwen, al zeker niet in het stadscentrum.
Maar er is meer waar De Bruul brult zich zorgen over maakt. Het lijkt er op dat het stadsbestuur weinig of geen rekening houdt met de gevolgen voor de omwonenden. De bouw van zo’n parking alleen al zou wel eens een groot aantal omwonenden letterlijk schade kunnen berokkenen zo zegt Jan Delrue, burgerlijk ingenieurarchitect en voormalig docent aan de KU Leuven. Hij is dan ook bijzonder bezorgd: “Er is het gevaar voor bouwschade in de wijk ten gevolge van het neerslaan van het grondwater”
Bovendien wordt de kostprijs, die nu geraamd wordt op 22 miljoen euro, zwaar onderschat.
“Bouwtechnisch kan men de vraag stellen of het ‘mogelijk ontwerp inplanting’ van het RUP Den Bruul wel enige kans maakt. Dat men tot drie bouwlagen diep in het grondwater gaat, geeft een fenomenale opwaartse druk op de betonkuip. Tijdens de ‘droge’ uitvoering moet het grondwater diep worden weggepompt. Daar zijn technische oplossingen voor, maar die zijn verschrikkelijk duur.”
1/2
En er is meer, want volgens het grafisch plan van het RUP Den Bruul (Ruimtelijk Uitvoeringsplan) zal slechts een beperkt aantal bomen behouden blijven. De Bruul brult betwijfelt of de 'te behouden bomen' de bouw van de parking zullen overleven. Ze vragen dan ook dat het stadsbestuur, voor het een volgend openbaar onderzoek lanceert, een realistische studie zou laten maken. Zo'n studie bevat minstens een uitgewerkt voorontwerp én een realistische kostenraming.
De haast die het stadsbestuur heeft om het nieuwe circulatieplan door te drukken, waarvan de Bruulparking een wezenlijk onderdeel is, creëert zeer begrijpelijk ongerustheid bij bewoners, handelaars en tal van andere betrokkenen. Met de grote principes, om de binnenstad leefbaarder maken en tegelijk bereikbaar houden, is wellicht bijna iedereen het eens. Maar over het circulatieplan zoals het is voorgesteld, zijn de meningen op zijn zachtst uitgedrukt, verdeeld. Dat heeft enerzijds te maken met onwetendheid: het kost tijd om mensen te informeren.
Anderzijds roept elke (drastische) verandering weerstand op. Die kan je grotendeels overwinnen door langdurig overleg en door alle stakeholders vanaf het begin bij de denkoefening te betrekken. Een circulatieplan voorstellen, dan vlug vlug wat stadsgesprekken organiseren en het al dan niet aangepaste plan twee maanden later al ter stemming voorleggen aan de gemeenteraad, doet twijfel rijzen over de waarde die het stadsbestuur aan inspraak en participatie hecht.
De Bruul brult roept het stadsbestuur op om meer tijd te nemen voor een grondige consultatie van de Leuvense bevolking en alle andere betrokken partijen. De stadsgesprekken die momenteel georganiseerd worden, kunnen een goede start zijn van een langer participatietraject waarin alle actoren de tijd krijgen om elkaars standpunten beter te leren kennen. Bovendien kunnen ze zo samen tot oplossingen komen die door een grote meerderheid gedragen worden.
Volgens Het NIeuwsblad werden er in totaal 81 bezwaarschriften ingediend tegen het Ruimtelijk
Uitvoeringsplan Den Bruul, die nu één voor één moeten onderzocht worden door de gemeentelijke commissie ruimtelijke ordening (GECORO).
Dat is zeer zeker goed nieuws, maar in tussentijd voert Bruul Brult verder actie. Wil je hen mee ondersteunen in de strijd voor een echt mobiliteitsplan?
Teken dan hier de petitie.
Binnenkort trekt de actiegroep naar de Raad van State om de aanpassing van het Ruimtelijk Structuurplan Leuven aan te vechten. Maar rechtszaken kosten geld. Elke financiële bijdrage is dan ook meer dan welkom BE92 5230 8077 6423.
Tobias Van Os