Smogalarm in Antwerpen.

In november 2011 diende Leona Maes een verzoekschrift in bij het Europees Parlement om te verhinderen dat het wegennet in Antwerpen zich verder zou uitbreiden. Op 2 juni 2016 mocht zij haar zaak gaan toelichten waarbij zij haar bezorgdheid uitte over de levenskwaliteit in Antwerpen en meer in het bijzonder over de gezondheid van haar inwoners.

 

Even situeren: Antwerpen kent een zeer dicht wegennet dat intensief gebruikt wordt. Naast vier grote ringen rond de stad komen er ook autostrades uit van Gent, Brussel via Boom en via Mechelen, Luik, Eindhoven en Bergen op Zoom. Files zijn een dagelijks, nog steeds groeiend, probleem. Dag en nacht worden deze wegen druk bereden.

 

Wat verontrustend is, is dat in Antwerpen nog steeds maatregelen genomen worden die het verkeer doen toenemen: de uitbreiding van de havenfaciliteiten, met meer noodzaak tot vervoer over de weg en de uitbreiding van de Luchthaven van Antwerpen met lijnvluchten. Dat dit gebeurt uit zorg voor de economie is te begrijpen maar de inzet van de economie moet een goede regeling van de samenleving zijn. De basis van een goede economie is namelijk een gezonde omgeving met gezonde mensen, werkkrachten en ondernemers.

België werd reeds meerdere malen op de vingers getikt voor het niet bereiken van de richtlijnen in zake luchtkwaliteit door de Europese Commissie. In Antwerpen kende de haven de laatste 30 jaren een groei van 50% . De havenoverslag groeide van iets meer dan 86 miljoen ton in 1985, naar meer dan 120 miljoen ton in 2000 tot meer dan 200 miljoen ton in 2015. Als je deze lijn doortrekt, zou er in 2030 ongeveer 300 miljoen ton havenoverslag plaatsvinden. De haven heeft wel een plan voor duurzaam transport, waarbij het aandeel van het wegvervoer procentueel zou doen dalen van de huidige 56%, naar een beoogde 43 % in 2030. Nominaal blijft dit echter een stijging van meer dan 50 %.

Daarnaast zorgt het uitbreidende wegennet ervoor dat een aantal belangrijke  groene plekken in Antwerpen, zonder aarzelen, worden opgeofferd zoals het Sint Anna bos en het Noordkasteel. Maar ook kleine groene plekjes en bomen tussen verkeersstromen worden niet ontzien.

Veel burgerorganisaties in Antwerpen zijn hier momenteel om bekommerd. Zo heb je Ringland die ijvert voor het overkappen van de Ring, Straten Generaal die strijd voor het verplaatsen van de nieuwe verbinding  over de Schelde weg van de stad, maar ook plaatselijke groepjes bewoners komen in opstand tegen het rooien van bomen in hun omgeving. (Hofke van Naeyaert, Ringlaan).

Als je de woonst en werkomgeving van de Antwerpenaars bekijkt dan wordt die bepaald door verkeer waarbij bijvoorbeeld enkele scholen, tussen of naast autostrades staan.

Daarnaast wordt er ook onzorgvuldig omgesprongen wordt met open ruimte. Waar er nog een plaatsje is, wordt er gebouwd.

Er zijn ook positieve zaken zoals het onderzoek naar de luchtkwaliteit door het project Curieuze Neuzen en ook de ruimte voor fietsers is een goede zaak. Maar dit weegt niet op tegen de maatregels die het verkeer aanmoedigen.

De gezondheid van mens en omgeving zijn belangrijke facetten van een gezonde economie en daarom moet er werk gemaakt worden van alternatieven.

 Leona Maes

03 877 13 17