WWF en Coca Cola voor de ijsbeer

WWF en Coca Cola voeren samen campagne voor de door klimaatwijziging bedreigde ijsbeer. Door de samenwerking met de multinational hoopt het WWF een massale informatiecampagne te kunnen opzetten via haar website www.arctichome.be. WWF zegt ook al veel bereikt te hebben rond duurzame bedrijfsvoering bij Coca Cola. Andere bewegingen zijn geschokt door de samenwerking én hebben meteen een eerste kandidaat voor de Greenwash Award 2013 gevonden.

WWF werkt regelmatig samen met multinationals om zijn doel te bereiken: in het door hen opgezette FSC-label, samen met Unilever in het MSC-label voor duurzame vis enz… In het verleden stuitte dit reeds op kritiek van andere milieu-

of noord/zuid bewegingen. De campagne met Coca Cola gaat evenwel vrij ver. WWF engageerde zich om samen met Coca Cola de duurzaamheid van het bedrijf aan te pakken: “De vermindering van de CO2-uitstoot van het bedrijf: ‘In 2011 verminderde The Coca-Cola Company (TCCC) haar uitstoot in ontwikkelde landen met

9% (onder meer in Europa), in vergelijking met 2004. Eind 2011 verminderde TCCC haar waterverbruik met 20% in vergelijking met 2004. In 2011 heeft TCCC de conservatiedoelen bereikt die vastgelegd werden in samenspraak met WWF (verbetering van de waterkwaliteit, de creatie van nieuwe reservaten en het herstel van leefgebieden). In 2011 kochten TCCC en haar bottelaars de eerste gecertificeerde suiker van Bonsucro die beschikbaar is op de markt.”

Niemand zal dit soort van initiatieven bekritiseren, maar er blijft de vraag naar het volledig plaatje van de groep. Heeft het zin om een aantal aspecten van een firma te proberen veranderen als het globale plaatje negatief blijft? Greenwashing, dat is nu net het oppoetsen van een bepaald deel van het imago van het bedrijf op milieuvlak om er alle andere praktijken mee te verdoezelen én op deze manier in te spelen op de milieugevoeligheid bij klanten.

Coca Cola heeft er in elk geval jaarlijks 1 miljoen euro voor over gedurende een periode van drie jaar. Met dat geld moet WWF aan wetenschappelijk onderzoek en sensibilisering doen. Ondanks dat geld blijft WWF aan de publieke opinie vragen om ook een duit in het zakje te doen. Maar liefst zes miljoen van de middelen wordt via donaties opgehaald.

Een snelle blik op het internet leert dat Coca Cola een ver van onbesproken bedrijf is. In het verleden kwam de firma in opspraak voor de dubieuze banden die ze onderhield met het nazi-regime, de band met het apartheidsregime in Zuid-Afrika en de zin om te investeren in Israël. Boycotacties werden gelanceerd door universiteiten, vakbonden enz…

Ook vandaag nog wordt Coca-Cola aangeklaagd voor een aantal wantoestanden: het gebruik van de giftige stof BPA in de blikjes, het weigeren van een sociale code die geldig is voor alle geaffilieerde bedrijven,  aanwezigheid van pesticiden in de frisdranken te India, onttrekken van hoeveelheden grondwater die de plaatselijke gemeenschappen droog zetten, aanklachten rond discriminatie van niet-blanke arbeiders,  conflicten tussen vakbonden en lokale bottelaars (met o.m. aanklachten rond moord) in Colombia en Guatemala… In die landen zou Coca-Cola paramilitaire troepen hebben betaald en ingezet tegen vakbondslui.

In Kerala, deelstaat van India, vervuilde de Coca-Cola fabriek van Plachimada bijvoorbeeld het grondwater, met grote gevolgen voor de lokale bevolking en vooral voor de landbouw in de streek.  Duizenden mensen werden er het slachtoffer van. Het vervuilde water werd achteraf dan nog eens gebotteld en aan die lokale gemeenschappen terug verkocht onder de namen Dasani en BonAqua. Dit leidde er toe dat 22 voormalige fabrieksarbeiders op 17 december 2011 de fabriek bezet hielden en aan de treuzelende regionale regering een compensatie vroegen voor de serieuze schade die Coca Cola veroorzaakte. Ook in Latijns-Amerika zijn er

1/2

vakbondsgroepen die trachten om gelijkaardige compensaties te verkrijgen door het aanspannen van rechtszaken tegen Coca-Cola in de VS.

De multinational krijgt ook al jaren kritiek als typisch Amerikaanse consumentenproduct dat aanzet tot overgewicht en ongezond suikergebruik.

De linken tussen het WWF en de andere multinationals uitten zich ook bij de verdeling van de posten binnen de organisatie: In de VS was Kathryn Fuller (directrice bij Aluminium-multinational Alcoa) 5 jaar voorzitter van het WWF. Alcoa is op heel wat plaatsen gekend als een problematische mijnbouwfirma in de Amazone. In België is de huidige voorzitter van het WWF Ronald Biegs, ex- directeur-generaal van Coca Cola Frankrijk/Duitsland. De vice-president van WWF-USA is ex-Coca Cola PDG Neville Isdel. Filip De Bodt