Climaxi distantieert zich van BBL aandeelhouderscampagne

De organisaties Climaxi vzw, 't Uilekot, en Friends of the Earth distantiëren zich van de campagne "Samen aandeelhouder van het leefmilieu" van de milieukoepel Bond Beter Leefmilieu (BBL). Dit omwille van de keuze om een platform te bieden aan kandidaten zonder ecologische ambities en met gevaarlijke asociale standpunten en omwille van het commerciële verhaal van de campagne.

De campagne is een initiatief de BBL. De drie organisaties maken deel uit van deze milieukoepel. Tijdens deze 'moeder van alle verkiezingen' wil BBL gaan aankloppen bij kandidaten die zich voor het milieu engageren. Alle leden van de koepel staan vermeld op de website, zonder dat er expliciet gevraagd werd naar hun deelname.

De drie organisaties hebben de bijzondere stap gezet om zichzelf te distantiëren van deze campagne, omdat de onkritische toon van de campagne de indruk wekt dat bepaalde kandidaten een echt ecologisch engagement aangaan en openstaan voor dialoog. Uit ons eigen basiswerk leren we het tegendeel. Zo weigerde de OostVlaamse N-VA-mandataris Matthias Diependaele systematisch om een gesprek aan te gaan rond de N42, die in zijn regio passeert. Op de pagina van de Bond Beter Leefmilieu mag hij verkondigen dat "Openheid en dialoog milieu en politiek een win win geeft." Het gevaar bestaat dat dit onderdeel van de BBL-campagne nog meer kandidaten en partijen greenwasht, die dit niet verdienen. De al even gekende Peter De Decker mag de loftrompet blazen over de milieubeweging terwijl hij in realiteit datzelfde 'middenveld' probeert te treffen door voortdurende aanvallen op de vakbeweging. Wij hebben niets tegen het ondervragen van politici, maar dan wel op basis van concrete dossiers in plaats van vage engagementen.

Ook de manier waarop BBL ons leefmilieu voorstelt als een vorm van koopwaar, wekt grote vragen op. Het gebruik van de slogan "Iedereen is aandeelhouder van het leefmilieu, de grootste multinational ooit", doet het werkt teniet van al wie strijdt tegen de toenemende vermarkting en commercialisering van onze natuur en ons leefmilieu. Deze voorstelling van de feiten voedt de 'mythe van de groene economie' en kan niet door de beugel.

De organisaties hebben de laatste weken gewerkt aan een aantal filmclips voor de verkiezingen rond mobiliteit, visserij en steenkoolgas. Ze zijn terug te vinden zijn op: http://www.climaxi.be

 

Filip De Bodt