Climaxi geeft McDonald’s de rode kaart voor Greenwashing

Brussel, 11 juli 2014 - De fastfood keten McDonald’s werd vandaag bekroond met de 2014 Greenwash Award en kaapt hiermee de titel weg van de vuilste sponsor van de Wereldbeker 2014. Ondanks de poging om het imago op te poetsen (met onder meer de verandering van rood-geel naar groen-geel in het logo), is het bedrijf verantwoordelijk voor ecologische en sociale destructie in onder andere Brazilië.

Deze award werd uitgereikt door Climaxi vzw, beweging voor klimaat en sociale rechtvaardigheid en lid van Friends of the Earth International.

McDonad’s was één van de drie sponsors genomineerd voor de award, samen met Coca-Cola en Adidas. Een poll maakte van McDonald’s de “winnaar” met 51% van de stemmen. Coca-Cola volgde met 38% en Adidas met 11%. [1]

De nominatie voor McDonald’s belichtte het uitbuiten van ongeschoolde arbeiders, ecologische schade, de verkoop van ongezonde, niet voedzame voeding, de productie van verpakkingsafval, uitbuitende reclame (vooral

gericht op kinderen) en medeplichtigheid aan het lijden en de uitbuiting van dieren. [2]

De “meat atlas” die recent door Friends of the Earth Europe werd gepubliceerd, handelt over de negatieve gevolgen van de overconsumptie van vlees, vooral in West-Europa en Noord-Amerika.  Het gaat om negatieve impact op gezondheid en milieu; zoals verlies van biodiversiteit en klimaatverandering. De invoer van grote hoeveelheden soja van Latijns-Amerika naar de veestapel in Europa, is één van de grootste oorzaken van ontbossingen in Latijns-Amerika. [3]

McDonald’s ligt ook onder vuur door de arbeidsomstandigheden in de vestigingen en de productie van het speelgoed dat bij de happy meals hoort. In 2007 meldde de Nederlandse vakbond FNV dat McDonald's gebruik maakt van kinderarbeid voor het maken van de speeltjes van het Happy Meal. Kinderen zouden meer dan 16 uur per dag moeten werken voor een loon waarvoor ze nog geen McDonald's-menu kunnen kopen. Dit bericht werd bevestigd door de HKCTU, de Hong Kong Confederation of Trade Unions, een zusterorganisatie van de FNV.

David Heller van Climaxi zegt: “Het is duidelijk dat de verandering van het logo van rood naar groen, en een salade toevoegen aan je menu, niet genoeg is om de echte impact van het bedrijf te verdoezelen. McDonald’s verdient dan ook z’n prijs als vuilste sponsor van het WK. Er zijn weinig andere bedrijven die zo een negatieve impact hebben op werknemers, consumenten en de planeet.

De WK Greenwash award is de 3e greenwash award die Climaxi uitreikt. De vorige winnaars waren VLAM

(Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing) in 2012 voor hun spotje ‘’Vlees van hier? Met plezier’’ en het Europese CO2-emissiehandelssysteem (ETS) in 2013 voor het verhandelen in plaats van beperken van emissies.

  1. Aankondiging van de Greenwash award op http://climaxi.org/node/449
  2. Achtergrondinformatie over McDonald’s: http://www.climaxi.be/node/447
  3. FoE Europe Meat Atlas: http://www.foeeurope.org/meat-atlas