Genomineerd voor de Greenwash award 2016: Agentschap Wegen en Verkeer

Juist, een administratie voert uit wat er politiek beslist is. Rond wegenbouw is dat één en ander de dag van vandaag: er is de discussie rond een mogelijk tracé voor de Oosterweelverbinding of de ring rond Antwerpen. In Oost-Vlaanderen wil men maar liefst drie nieuwe wegen doordrukken: De N41 (Dendermonde-Aalst), de N42 (Herzele en Oosterzele-Wetteren) en de N60 te Ronse.

De manier waarop dat gebeurt tart de laatste jaren alle verbeelding.

 

In Oost-Vlaanderen onteigent men mensen voor de N42 nog voor de Raad van State een uitspraak gedaan heeft. Vervolgens is men verbouwereerd dat de vrederechter dat niet op één dag toestaat enlanceert men de bouwvergunning voor de weg nog voor de mensen onteigend zijn. Nochtans ligt de zaak in de streek gevoelig: rond alle wegen is er veel protest in de betrokken gemeenten. Wat de N42 betreft zijn er méér dan zevenhonderd bezwaarschriften die de bouwvergunning fileren en aantonen dat men zich op juridisch zand baseert om de weg aan te leggen.

 

Een administratie heeft in België of Vlaanderen nog altijd de bevoegdheid om de grond van politieke beslissingen en de toepasselijkheid daarvan te onderzoeken. Blijkbaar kiest men hier evenwel voor de vlucht vooruit. Dit zorgt voor ongefundeerde dossiers waar veel op aan te merken is.

Het Agentschap kiest bovendien voor een eenzijdige klemtoon op autoverkeer en legt bijvoorbeeld wegen (N42) aan die de fietsers van de openbare weg verdrijven, dorpen in twee snijden en trage wegen onderbreken. Voor een Greenwashprijs moet je méér doen dan dit. Greenwashen betekent immers dat je jezelf beter voorstelt dan je bent…dat je woorden als ecologie en duurzaamheid claimt, maar het omgekeerde verwezenlijkt.

Wij nomineren het agentschap dan ook omdat ze het aandurft haar visietekst te beginnen met volgende zin:

Het Agentschap Wegen en Verkeer wil een veilige, vlotte en duurzame mobiliteit voor alle weggebruikers realiseren in Vlaanderen.”