Week van het Bos (3): WWF beloont palmolieproducent met link naar kinderarbeid

Palmolie is het onderwerp van een verhit debat op wereldvlak. Palmolie is controversieel omdat het leidt tot industriële bosaanplantingen die geleid hebben tot de vernietiging van hectares tropisch bos en het afbranden van uitzonderlijke veengebieden en conflicten met inheemse gemeenschappen die hun land verloren aan palmoliefirma’s. In het nabije verleden warden onthullingen naar buiten gebracht over de ellendige werkomstandigheden op plantages in Maleisië en Indonesië. Palmolie mag dan wel goedkoop zijn, de menselijke kost is hoog. Deze discussie leidde er toe dat consumenten in actie kwamen tegen multinationals die massaal veel palmolie gebruiken in hun producten: Unilever, Nestlé, PepsiCo, Kraft, Heinz…

Reeds tien jaar werden die multinationals door Ngo’s als Rain Forest Action Network, Greenpeace én WWF geconfronteerd met deze kritiek. Velen zagen toen heil in zogezegde ‘duurzame palmolie’ via een label dat met steun van WWF verschaft werd door de Ronde Tafel van Duurzame Palmolie . Ngo’s maakten toen een score op voor deze producenten en gingen aan de tafel zitten met de industrie om op zoek te gaan naar oplossingen.

De voorbije maanden maakte het WWF een nieuw scorebord op voor 137 firma’s om te tonen “wat bedrijven doen en niet doen om de negatieve sociale en ecologische impact van de palmolieontginning te voorkomen.” Tot grote woede van vb. Rain Forest Action geeft het scorebord soms een 9/9 aan firma’s die gelinkt worden aan vernietiging van regenwoud en veenland en actief zijn op de markt van de kinderarbeid.

WWF misleidt op die manier mensen op de ganse wereld door te stellen dat gecertificeerde palmolie-ontginning verzekert dat de productie van deze olie niet bijdraagt tot ontbossing

. Niets is minder waar. Eén van de meest verontrustende scores die werd uitgereikt is de 9/9 voor voedselgigant PepsiCo. In een studie wordt aangegeven dat Pepsi nog altijd bezig is met ontginning van palmolie in conflictgebieden. Die kwam er net na een ander onafhankelijk rapport waarin Indofood, joint-venture partner van Pepsi in Indonesië, beschuldigd wordt van schending van de arbeidsrechten.

PepsiCo is dus niet de ‘weg aan het tonen’ zoals WWF stelt, maar weigert echte acties te ondernemen in deze materie en moet daar zeker niet voor gelauwerd worden. Het scorebord van WWF kan simpelweg helemaal niet gebruikt worden om de goede van de slechte te onderscheiden. Het is gebaseerd op een systeem dat de belangen van het eigen labelsysteem rond palmolie hoger inschat dan dat van duizenden arbeiders en miljoenen hectares bos. De Ronde Tafel van Duurzame Soja werd in 2015 genomineerd voor De Greenwash Award van vzw Climaxi.

Gemma Tillack Bewerking: Filip De Bodt