N42: Vlaamse Regering opent opnieuw juridische trukendoos.

Vorige week vielen bij een aantal mensen brieven in de bus voor bijkomende onteigeningen rond de N42. De Vlaamse overheid opent net als bij de Klimaatzaak en andere dossiers zijn juridische trukendoos. Er loopt immers nog een procedure bij de Raad van State tegen de bewuste onteigeningen. Door de onteigeningen tot bij de vrederechter te brengen kan de procedure ‘zonder voorwerp’ worden. Het Aktiekomitee N42, vzw t Uilekot en vzw Climaxi vinden dat de overheid zijn inwoners de arm om wringt en de discussie uit de weg gaat.

De overheid twijfelt al dertig jaar rond de vernieuwing van de N42 (doortrekken in Herzele, het bestaande tracé verbeteren of alles laten zoals het is, verbreden of niet in Oosterzele). Om de zoveel tijd zegt men dat de definitieve beslissing genomen is. Dat gebeurt ook nu weer. De Vlaamse regering kiest nu voor een omlegging in Herzele en een verbreding in Oosterzele. Ze voerde daarvoor verschillende onteigeningen uit. Door een aantal foute berekeningen wil men zelfs bijkomende gronden aanslaan. En dit dan nog dringend. Is een beslissing die dertig jaar duurt dringend?

Het project is gebaseerd op drijfzand: men bewijst niet dat er méér ongevallen zijn op de kromme weggedeelten dan op de rechte. Het aantal wagens per uur ligt onder de norm die men doorgaans hanteert om nieuwe wegen aan te leggen. Er blijft alleen het spook van de economische ontsluiting, die evenmin met cijfers bewezen wordt. Integendeel: het bijkomend verkeer dat men zoekt komt in Geraardsbergen terecht in een trechter waar alles stil staat en het leven voor de bewoners onleefbaar is.

Het Aktiekomitee N42 vindt dat men de centen (méér dan tien miljoen euro) beter rechtstreeks in de streek zou investeren in plaats van dit te proberen via ‘omwegen’.  Daarnaast stellen bewoners voor om het tracé van de weg te gebruiken voor fietsers en tractors, om verkeersveiligheid en doorstroming te bevorderen. Climaxi vindt dat men moet investeren in openbaar vervoer en wijst er op dat méér auto’s nog meer files betekenen.

Op basis van deze argumenten trokken een aantal bewoners vorig jaar naar de Raad van State. Normaal wacht een overheid vanuit het principe van ‘goed en behoorlijk bestuur’ op de uitspraak van een rechtszaak alvorens het dossier concreet aan te pakken. In dit geval niet. De Vlaamse regering stuurde een brief naar een aantal te onteigenen inwoners en deed ze een financieel voorstel. Als men binnen de vijftien dagen met dit voorstel niet akkoord gaat, dan leidt men de zaak in bij de vrederechter, zegt de brief. Op die manier kan men de procedure

‘zonder voorwerp’ laten verklaren, weten de advokaten (Gwijde Vermeire en Luc Lambert) van de buurtbewoners.

vzw ’t Uilekot is boos omwille van deze juridische truukjes: “Men wringt de mensen de arm om. De overheid wil niet eens wachten op de uitspraak van zijn eigen rechtbanken én legt hier een groot gebrek aan fair-play aan de dag. Men moet weten dat men de mensen op die manier niet zal kraken. Integendeel, men hoeft dan ook van de andere kant geen fair-play meer te verwachten.”

Filip De Bodt